Warning: Constant DISALLOW_FILE_EDIT already defined in /home/bashashi/public_html/wp-config.php on line 93 Warning: Undefined array key "url" in /home/bashashi/public_html/wp-content/themes/ryancv/functions.php on line 158 Warning: Undefined array key "url" in /home/bashashi/public_html/wp-content/themes/ryancv/functions.php on line 161 شناخت ارکان صنعت گردشگری - سایت شخصی امیرعباس بشاش
امیرعباس بشاش

مدیریت حرفه ای هتلداری

مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه

طراح و توسعه دهنده وب

امیرعباس بشاش

مدیریت حرفه ای هتلداری

مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه

طراح و توسعه دهنده وب

بلاگ

شناخت ارکان صنعت گردشگری

شناخت ارکان صنعت گردشگری

آنچه می‌خوانید:

هر صنعتی ارکان شناخته شده ای دارد ; یعنی کارخانه ای که کالایش , مشتریانش , نیروی انسانی اش , ماشین آلاتش و خیلی چیزهای دیگ آن مشخص شده و کمیت و کیفیت آن قابل اندازه گیری است.
در توریسم نیز تا حدودی با کارخانه ای روبرو هستیم که کالایش , مشتری اش و نیروی انسانی اش با همه تنوعی که دارد , قابل شناسایی است.
مشتری این صنعت را گردشگر ( توریست ) می نامیم. برای توریست شدن , دو شرط لازم است;
اول آنکه از محل اقامتش برای مدتی کمتر از یکسال دور باشد
دوم آنکه در محل جدید کسب درآمد نکند.
این تعریف را ابتدا در سال ۱۹۳۳ , F.W Ogilvie بیان کرد. در این صنعت نیز ارکانی وجود دارد که پایه های اصلی آن است ; یعنی برای مشتری صنعت توریسم کالایی داریم که چرخه این صنعت را به حرکت در می آورد و او را وادار به خرید این کالاها می کند. هر کدام از این ارکان که در زیر آمده نقش مهمی در صنعت ایفا می کند.

رکن اول , منابع طبیعی

منابع طبیعی از ارکان مهمی است که در جذب توریست نقش بسزایی دارد. از زمان های گذشته خطوط ساحلی یا دریاچه ها مهم ترین منبع گردشگری بوده اند و هنوز هم هستند. منطق کوهستانی , مراکز بهداشتی چشمه های آب گرم و پارک های طبیعی-تفریحی نیز از جمله آن هستند. نمونه بارز آن در کشور خودمان بزرگترین دریاچه شور جهان ( دریاچه ارومیه ) است. همچنین بهترین پیست اسکی دنیا با بیش از هفت ماه پوشش برفی قابل استفاده برای اسکی , بزرگترین کویر دنیا ( دشت کویر ) , یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین دنیا ( دریاچه هامون ) , خوش آب و هوا ترین ساحل دنیا در جنوب دریای خزر با کیفیت آب و هوایی مطلوب و دمای مناسب , جزایر و سواحل توریستی کشور با آب و هوای بسیار مطلوب در فصل سرد سال یعنی زمانی که سایر فعالیت های توریستی در مناطق درگر از رونق می افتد.

رکن دوم , زیر ساخت ها ( عوامل زیر بنایی )

این رکن از ارکان صنعت توریسم مانند سایر ارکان به تنهایی موجب درآمدزایی نمی شود , بلکه در بیشتر طرح های توسعه توریسم با نام هزینه های عمومی از آن یاد می شود.
در مقابل زیر ساخت ها , رو ساخت ها قرار دارد که عامل درآمدزا هستند.
روساخت ها شامل اماکن اقامتی , جاذبه های مصنوعی , خرید , فروش و سایر خدمات است , اما زیرساخت ها عمدتا در شکل هایی چون حمل و نقل ( جاده , راه آهن , فرودگاه و پارکینگ اتومبیل ) , امکانات رفاهی ( آب , برق و ارتباطات راه دور ) و سایر خدمات ( مراقبت های بهداشتی و امنیت ) خود را نشان می دهند.

رکن سوم , حمل و نقل ( زمینی , آبی و هوایی )

میلیون ها گردشگر ( توریست ) در سراسر جهان انتظار دارند با سرعت , ایمنی و قیمت مناسب به این سو و آن سو سفر کنند ; لذا پاسخگویی به این نیاز ها , که از گذشته تا به حال ادامه داشته , لازمه ایجاد شرایط مناسب است. حمل و نقل به منزله یکی از ارکان توریسم و بخشی از محصول آن
می تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد ; زیرا خدمات متنوعی به طرق مختلف ارائه می دهد. اشکال مختلف حمل و نقل شامل جاده ای , خطوط ریلی , آبی و هوایی است.

رکن چهارم، روحیه مهمان نوازی و منابع فرهنگی

ستون یا رکن آخر صنعت گردشگری (توریسم)، که عامل مهمی در توسعه آن نیز هست، داشتن روحیه مهمان نوازی است. اگر گردشگری احساس کند که مورد استقبال قرار نگرفته، همه تلاش ها بی اثر می ماند. بنابراین، نصب « تابلو های خوش آمدید» در محل مناسب و داشتن رفتار صمیمانه و گرم به هنگام ارائه سرویس نشانه بالا بودن روحیه مهمان نوازی است و این امر تنها با آموزش صحیح پرسنل ارائه دهنده خدمات حاصل می شود.
در کل شرایطی چون ظاهر مناسب و خوش لباسی، سلام به بازدیدکنندگان، ارائه اطلاعات، کمک و مساعدت، رفتار دوستانه و همراهی کردن لازمه مهمان نوازی است. شلید یکی از دلایل اهمیت این رکن ویژگی های منحصر به فرد کالایی است که در این صنعت تولید می شود؛ یعنی همان خدمت یا سرویس دهی که با داشتن خصوصیات ظریفی، امکان جبران و رفع نقصان را از خدمت رسان می گیرد.

Picture of امیرعباس بشاش
امیرعباس بشاش
در ۱۱ فروردین ۱۳۶۵ در تهران متولد شدم و در حال حاضر در قشم زندگی می کنم. فارغ التحصیل رشته مدیریت هتلداری و مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه از دانشگاه آموزش عالی قشم هستم. علاقه مند به طراحی و توسعه وب* هستم و در زمینه هتلداری و گردشگری فعالیت حرفه ای دارم. از خانواده ای با ریشه در صنعت گردشگری و هتلداری هستم و که از سال ۱۳۱۰ تا کنون در این زمینه فعال بوده اند. هدف من این است که با تجربه و مهارت خود، مدیر موفق و شایسته ای در صنعت گردشگری و هتلداری باشم.
برچسب ها:
نوشته های مرتبط
یک دیدگاه بنویسید

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.