امیرعباس بشاش

مدیریت حرفه ای هتلداری

مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه

طراح و توسعه دهنده وب

امیرعباس بشاش

مدیریت حرفه ای هتلداری

مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه

طراح و توسعه دهنده وب

بلاگ

تقسیمات هتل و انواع خدمات ارائه شده در صنعت هتلداری

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ هتلداری و گردشگری
تقسیمات هتل و انواع خدمات ارائه شده در صنعت هتلداری

آنچه می‌خوانید:

مفهوم هتل و تعریف آن

یک هتل را می توان مکانی تعریف کرد که مهمان در آن به نیازهای زیر دست می یابد:

  • مکان اقامت یعنی جایی برای اسکان
  • غذا و نوشیدنی، یعنی چیزی برای خوردن و آشامیدن
  • تفریحات یعنی استفاده از مناظر و لذت بردن از وسایل تفریحی
  • خدمات یعنی تمام ویژگی های غیر ملموس یک محصول یا خدمت

این امکانات یا نیازها در ازای بها، یعنی قیمتی که مهمان باید در قبال آن بپردازد، ارائه می شود.

تقسیمات هتل

هتل ها در تقسیمات مختلفی قرار می گیرند که ماحصل رقابت اند و بازار هرکدام از این تقسیمات متفاوت است. پنج بخش اصلی این تقسیمات شامل موارد زیر و تحت عناوین و تعاریف زیر است:

  • هتل های اقتصادی یا سرویس محدود Limited Service
  • هتل های نیمه اقتصادی Mid market
  • هتل های تمام سوئیت All suite
  • هتل های مجلل Luxury

هتل های اقتصادی یا سرویس محدود

این نوع هتل ها دارای اتاق های مناسب بهداشتی، اختصاصی و حمام هستند. مبلمان و دکوراسیون در این نوع هتل ها برای اکثریت مسافران آمریکایی قابل قبول است. سرویس غذا و نوشیدنی ممکن است در دسترس نباشد یا بسیار محدود باشد و بل بوی ها، دربان ها و بخش اطلاعات فعال در آن وجود نداشته باشد. نرخ اتاق ها بین ۳۰ تا ۷۰ دلار برای هر شب متغیر است. در سال ۱۹۹۹ متوسط نرخ روزانه یک اتاق معادل ۴۴/۵۲ دلار محاسبه می شد. برای حفظ این نرخهای پایین، هتل های اقتصادی را در جاهای ارزان می سازند تا هزینه های ساخت آن کمتر شود. هزینه های عملیاتی آن را نیز با تعدیل سرویس غذا و نوشیدنی و استخدام پرسنل کمتر همچنان پایین نگه می‌دارند.

هتل های نیمه اقتصادی

هتل های جدید که در این بخش قرار می گیرند در واقع از نسل اولین هتل های تجاری است که در سال ۱۹۰۸، السورث استاتلر Ellsworth Sattler بنا کرد. علاوه بر اتاق و حمام، سرویس غذا و نوشیدنی و بل بوی نیز در این نوع هتل وجود دارد. به این هتل ها هتل های توریستی با استاندارد نیز می گویند و اتاق ها ممکن است دارای چشم انداز هم باشند. نرخ اتاق برای هر شب بین ۵۰ تا ۲۰۰ دلار است که بستگی به محل و نوع هتل دارد.

هتل های تمام سوئیت

این نوع هتل ها برای رقابت با هتل های درجه یک ابداع شد و دارای اتاق خواب و نشیمن جداگانه به همراه آشپزخانه کوچک و بار پر از نوشیدنی است. میانگین قیمت روزانه بین ۵۹ تا ۱۳۹ دلار است. در آمریکا از سال ۱۹۸۸ رشد این نوع هتل از ۲ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است. در سال ۱۹۹۹، نرخ اشغال این هتل ها به ۷۲/۴ درصد رسید و میانگین روزانه نرخ اتاق های آن ۱۰۳/۳۱ دلار محاسبه می شد.

هتل های درجه یک

این نوع هتل از نوع هتل های لوکس یا نیمه لوکس با دکور استثنایی و کارکنان آموزش دیده و معمولا با غذا و نوشیدنی نسبتا عالی است و دارای سوئیت های مجلل و دو یا بیش از دو اتاق غذاخوری و پذیرایی است. این نوع هتل چشم اندازهای عالی، یخچال و بار پر از نوشیدنی دارد. قیمت اتاق ها برای هر شب بین ۶۰ تا ۳۰۰ دلار است که بستگی به مکان و نوع هتل دارد.

هتل های مجلل

این نوع هتل ها بالاترین استاندارد را از نظر سطح تجمل و راحتی، تمیزی، کارکنان کارآزموده، مستعد و متواضع و با کیفیت سرویس دهی غذا و نوشیدنی ارائه می دهد. این نوع هتل لوکس را دولوکس نیز می گویند و ۱۰درصد فضای این نوع هتل ها را سوئیت های مجلل و دو یا بیش از دو سالن غذاخوری ۔ معمولا یک سالن غذاخوری عادی و یک رستوران خانوادگی تشکیل می دهد.
این نوع هتل ها دارای چشم انداز عالی و مکان و موقعیتی مناسب است. قیمت اتاق ها از ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برای هر شب محاسبه می شود که بستگی به موقعیت مکانی و نوع هتل دارد.

در نگاه کلی، تقسیمات هتل یک تصویر ذهنی از سطح ارائه خدمات به مخاطب می دهد، اما کافی نیست؛ زیرا نگاه کلی امکان تفکیک رده بندی یا سطح بندی خدمات را میسر نمی کند و جزئیات آن را نیز مشخص نمی کند. برای درک بهتر سطح بندی هتل ها و خدمات آن، باید به دسته بندی یا طبقه بندی آن بپردازیم تا از این طریق ویژگی هر نوع خدمت را در هر نوع هتل بهتر دریابیم

امیرعباس بشاش
امیرعباس بشاش
در ۱۱ فروردین ۱۳۶۵ در تهران متولد شدم و در حال حاضر در قشم زندگی می کنم. فارغ التحصیل رشته مدیریت هتلداری و مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه از دانشگاه آموزش عالی قشم هستم. علاقه مند به طراحی و توسعه وب* هستم و در زمینه هتلداری و گردشگری فعالیت حرفه ای دارم. از خانواده ای با ریشه در صنعت گردشگری و هتلداری هستم و که از سال ۱۳۱۰ تا کنون در این زمینه فعال بوده اند. هدف من این است که با تجربه و مهارت خود، مدیر موفق و شایسته ای در صنعت گردشگری و هتلداری باشم.
Tags:
نوشته های مرتبط
طبقه بندی هتل و انواع آن

“طبقه بندی هتل‌ها بر اساس امکانات و خدمات ارائه شده، از هتل‌های لوکس تا هتل‌های اقتصادی متنوع است.”

عصر طلایی هتل ها: تاریخ و تحول صنعت هتلداری

صنعت هتلداری از زمانی که آغاز شد، تاکنون تحولات بسیاری را تجربه کرده و در این مقاله، ما به بررسی این تاریخچه مهم خواهیم پرداخت.

یک دیدگاه بنویسید

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.