امیرعباس بشاش

مدیریت حرفه ای هتلداری

مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه

طراح و توسعه دهنده وب

امیرعباس بشاش

مدیریت حرفه ای هتلداری

مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه

طراح و توسعه دهنده وب

بلاگ

انواع هتل ها بر اساس تعداد ستاره

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ هتلداری و گردشگری
انواع هتل ها بر اساس تعداد ستاره

آنچه می‌خوانید:

رتبه بندی هتل ها بر چه اساسی است؟ سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. اما معنای واقعی ستاره هایی که به هتل ها می دهد و نحوه دادن آنها چگونه است؟ تفاوت هتل ۵ ستاره و هتل ۲ ستاره در چه چیزهایی است؟ تمام این سوالات و موارد مشابه آن در دسته دانستنی هایی قرار می گیرد که باید در انتخاب هتل برای اقامت خود به آن توجه داشته باشید. بطور خلاصه باید چنین گفت که بر اساس نظریه هتل داری ۳۰ روش مختلف برای دسته بندی هتل ها در دنیا وجود دارد و شناخته شده ترین آنها سیستم ستاره دهی بر اساس کیفیت خدمات است. در ادامه این مقاله علاوه بر توضیح رتبه بندی هتل های ایران با معرفی مفهوم و نحوه اخذ ستاره ها با ما همراه باشید. در ادامه به طور کامل در مورد مسائل زیر توضیح می دهیم:

  • رتبه بندی هتل ها از کجا آغاز شد؟
  • ستاره هتل ها بر چه اساسی است؟
  • هدف از رتبه بندی هتل ها چیست؟
  • معیارهای رتبه بندی هتل ها
  • انواع هتل ها بر اساس تعداد ستاره
  • رتبه بندی هتل های ایران

رتبه بندی هتل ها از کجا آغاز شد؟

به عنوان مروری بر تاریخچه رتبه بندی هتل ها باید به سال های ۱۹۷۹ برگردیم که رتبه بندی برای اولین بار در کشور های آلمان و اتریش صورت می گرفت. طبقه بندی رسمی اما توسط انجمن رستوران و هتل های آلمان که با نام DEHOGA شناخته می شود؛ آغاز شد. این دسته بندی بصورت رسمی در سال ۱۹۹۶ به کار گرفته شد و معیار اصلی رتبه بندی در بیش از ۸۰ درصد هتل های دنیا شد.

ستاره هتل ها بر چه اساسی است؟

پیش از پاسخ به این سوال بد نیست بدانید که برای رتبه بندی هتل ها ۳۰ روش مختلف وجود دارد که البته معیار بین‌المللی در سیستم دسته بندی هتل ها؛ استفاده از ستاره برای تعیین و کیفیت خدمات در رتبه بندی هتل مد نظر قرار می گیرد. البته در برخی از کشور های اروپایی نیز روش معیار رتبه بندی بر اساس حروف است؛ مثلا A،B و….که بیشتر در یونان رایج است. به عنوان مثالی دیگر؛ در بریتانیا نیز سیستم رتبه بندی بر اساس سیستم Crown است.
در کشور نیز آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس (یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره)، First class (چهار ستاره) و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آپارتمان، متل ها و… اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند.

هدف از رتبه بندی هتل ها چیست؟

عموما رتبه بندی هتل ها به منظور دسته بندی آنها بر اساس کیفیت خدمات ارائه شده است و هدف اصلی از رتبه بندی؛ آگاه ساختن مسافران از امکانات، نوع و میزان خدمات ارائه شده در هتل است. هتل ها بر اساس کیفیتی که دارند درجه بندی می شوند. این کیفیت بر اساس مشخصه هایی نظیر خدمات رستوران هتل، تفریحات‏، چشم انداز اتاق ها، امکانات و سایز اتاق ها، داشتن اسپا و خدمات ورزشی، موقعیت مکانی و موارد این چنینی ارزیابی می شود. مثلا هتل یک ستاره آسانسور ندارد! بیشترین تعداد ستاره ای که می توان به یک هتل تخصیص داد ۷ ستاره است و البته بد نیست بدانید که اخیرا هتلی در امارات احداث شده است که ۸ ستاره به خود اختصاص داده است و تنها هتل ۸ ستاره دنیاست!

انواع هتل ها بر اساس تعداد ستاره

پس تا بدین جای کار مشخص شد که هدف از ستاره دادن به هتل ها؛ نشان دادن نوع و کیفیت خدمات ارائه شده در آنهاست. در ادامه به معرفی دقیق و نحوه ستاره دادن به هتل ها می پردازیم تا به خوبی مشخص شود که چرا یک هتل را ۲ ستاره و دیگری را ۵ ستاره می گویم.

هتل های ۱ ستاره

مکان هتل در وضعیت متعادل با حداقل ۲۰ اتاق است و ۲۵ درصد اتاق ها باید حمام داشته باشند و ۷۵درصد باید حداقل شامل یک حمام مشترک به ازای هر سه اتاق باشند. اتاق ها باید دارای تهویه و مبلمان باشند. میز پذیرش یک تلفن مجهز داشته باشد. آشپزخانه باید بهداشتی و مجهز باشد و پرسنل ملبس به یونیفرم باشند.

هتل های ۲ ستاره

مکان این نوع هتل باید بهتر از یک ستاره و همچنین دکور آن مطلوب تر باشد. امکان پارکینگ وجود داشته و هتل دارای فضای سبز باشد. اتاق ها باید ۴۰ تا ۵۰درصد حمام داشته و ۲۵ درصد اتاق ها باید امکانات سرمازایی و گرمازایی داشته و مبلمان راحت در آن تعبیه شده باشد. سرویس حمام باید آب سرد و گرم داشته باشد و اتاق ها به تلفن مجهز باشند. سالن غذاخوری باید با وسایل و ظروف دارای کیفیت مناسب مجهز شوند. آشپزخانه با تجهیزات و دارای نقشه خوبی باشد، داشتن لاندری و روم سرویس نیز لازم است. پرسنل باید آموزش دیده باشند و مدیران دوره  آموزش های عالی را گذرانده باشند.

هتل های ۳ ستاره

این هتل ها باید دارای حداقل ۸۰ اتاق و در وضعیت مکانی خوبی باشند. فضای اتاق ها نیز بزرگ و راحت است و فضای هتل دارای سکوت و آرامش بالایی است.نور کافی، فضای نشیمن و دکوراسیون جذاب نیز از دیگر مواردی است که می توان به آنها اشاره کرد. مبلمان با کیفیت، سیستم مرکزی تهویه، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، اتاق های فرش شده و با کیفیت و تشک هایی مناسب نیز در این هتل ها قابل مشاهده است. تمام اتاق ها باید حمام داشته و ۵۰ درصد آنها باید فن کوئل داشته باشد.دکوراسیون اتاق باید دارای استاندارد بالا و بهداشتی باشد، تلفن و وسایل تحریر نیز در اتاق وجود داشته باشد. میز پذیرش در وضعیت بسیار مناسب باشد و پذیرش در ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است.در رستوران باید دو نوع سرویس ارائه شود. مدیران باید زبان خارجی بدانند و ۴۰ درصد آنان لازم است تحصیلات عالیه داشته باشند؛ همچنین امکان استخر شنا در صورت امکان نیز وجود داشته باشد.
از دیگر خدمات موجود در هتل های سه ستاره می توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • ترموستات کنترل درجه‌ی دما
  • سرویس حمام در هر اتاق با صابون و حوله با کیفیت عالی
  • دارای سوئیت، اتاق لوکس، محدوده‌ی زمانی ‌گسترده جهت سرویس‌دهی به اتاق‌ها
  • وجود یک دستگاه تلفن در اتاق
  • استخر شنا در محوطه‌ی ساختمان یا نزدیک آن
  • خدمات بیدار کردن
  • وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی
  • ارائه‌ی خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات و پارک اتومبیل توسط مستخدم

هتل های ۴ ستاره

معیار تفاوت هتل های ۴ ستاره تنها در کیفیت خدمات ارائه شده نیست، بلکه باید دارای اصالت و هویتی خاص نیز باشند.خدمات ارائه شده در هتل های ۴ ستاره دارای تنوع بیشتری است و یکی از مهمترین آنها مدیریت تخصصی و دربان است.
این هتل ها باید در مکان های کاملا مناسب و محوطه خوب به همراه پارکینگ و فضای سبز مناسب قرار داشته باشد. بیش از ۸۰ اتاق داشته باشد و تمام دارای فن کوئل باشند. اتاق ها دارای تلفن و سایر وسایل و دکوری با کیفیت و عالی باشند. در سرویس حمام بهداشت کاملا رعایت شده و همیشه آب سرد و گرم وجود داشته باشد. ۷۵درصد اتاق ها باید تلویزیون رنگی داشته باشند. استخر شنا و لابی وجود داشته باشد. رستوران و کافی‌شاپ به صورت ۲۴ ساعته و سالن تشریفات در آن فعال باشد و پرسنل آموزش دیده و ملبس به یونیفرم باشند. دفاتر فروش و بازاریابی داشته باشد.
دیگر خدمات موجود در هتل های چهار ستاره عبارتند از :

  • تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع
  • خدمت رسانی عالی به اتاق‌‎ها
  • اتاق‌های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا
  • وجود تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین‌شده با کارهای هنری در هر اتاق
  • دو تلفن یکی کنار تخت و دیگری روی میز
  • تشک راحت و پتوی اضافه و تخت‌های بزرگ و معمولی
  • دو بار در روز سرویس‌دهی به اتاق‌ها
  • حمام بسیار تمیز با صابون، وسایل بهداشتی و حوله
  • جعبه‌ی کمک‌های اولیه
  • آینه‌ی مناسب جهت اصلاح و آرایش
  • سیستم خشک‌کن دست
  • ارائه‌ی لباس‌های راحت به میهمانان
  • سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب
  • روزنامه‌ی رایگان

هتل های ۵ ستاره

هتل های ۵ ستاره بهترین و لوکس ترین نوع هتل های موجود در ایران هستند. قوانین و معیار های بکار رفته در هتل های ۵ ستاره باید کاملا مطابق با استاندارد های بین‌المللی باشد و کیفیتی بسیار عالی در خدمات وجود داشته باشد. هتل های ۵ ستاره در ردیف اول ارائه خدمات و سطح کیفیت قرار دارند و طراحی معماری و دکوراسیون آنها باید در حدی باشد که این برتری را به خوبی نشان دهد.
اصول مربوط به خانه داری و نظافت باید منحصر به فرد و مستمر باشد. هتل ۵ ستاره دارای بیش از ۱۰۰ اتاق است و به غیر از یک ورودی زیبا باید دارای اتاق مهمان نیز باشد. فضای عمومی در هتل های ۵ ستاره با آثار هنری خاص تزئین شده است و فرش هایی با کیفیت در آنها مشاهده می کنید. لابی هتل واقعا زیباست و دفتر پذیرش آن نیز دارای فضایی مناسب است و بسیار منظم به فعالیت می پردازد
هتل های ۵ ستاره دارای نگهبانی و سرویس ۲۴ ساعته نیز هستند. در استخدام کارمندان حتما از نیروهای آموزش دیده شده استفاده می شود و رعایت ادب در برابر مسافران از الزامات کار آنهاست. حتی در تزئین اتاق ها از عتیقه جات نیز استفاده می شود. در اتاق باید ۳ تلفن وجود داشته باشد، یکی در کنار تخت، یکی در حمام و دیگری روی میز٫ همچنین اتاق ها دوبار در روز مرتب و نظافت می شوند. از دیگر موارد موجود در هتل های ۵ ستاره می توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • سرویس حمام مدرن
  • رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس پذیرایی فرانسوی، انگلیسی، روسی
  • امکانات جذاب رستوران
  • سرویس حمل و نقل
  • مغازه و فروشگاه‌های متنوع
  • وجود یخچال در داخل اتاق‌ها با انواع میوه و نوشیدنی
  • سالن آمفی‌تئاتر و اتاق کنفرانس

رتبه بندی هتل های ایران

اگر تجربه اقامت در هتل های داخلی و خارجی را داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که هتل چهار ستاره ای که در یک کشور خارجه انتخاب کرده اید دارای خدمات و امکاناتی فرارتر از یک هتل ۵ ستاره داخلی باشد. پس متوجه می شوید که رتبه بندی هتل های ایران بر اساس سیاست های داخلی و استانداردهای بین‌المللی است. پس بخشی از استانداردهای هر کشوری مربوط به قوانین داخلی آن کشور است.
در هر کشوری سازمان های مختلفی رتبه بندی هتل ها را انجام می دهند و معیاری که بیشتر از همه شناخته شده است، استفاده از ستاره است. پس هرچه تعداد ستاره های بیشتر باشد نشان دهنده لوکس بودن خدمات ارائه شده است. رتبه بندی هتل های ایران نیز با توجه به همین استاندارد های بین‌المللی انجام می شوند و وقتی صحبت از استاندارد می شود منظور حداقل خدمات مورد نیاز مسافر است. پس هر هتلی با توجه به خدمت اضافی و امکانات رفاهی بیشتری که ارائه می دهد، می تواند ستاره های خود را افزایش دهد.

امیرعباس بشاش
امیرعباس بشاش
در ۱۱ فروردین ۱۳۶۵ در تهران متولد شدم و در حال حاضر در قشم زندگی می کنم. فارغ التحصیل رشته مدیریت هتلداری و مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه از دانشگاه آموزش عالی قشم هستم. علاقه مند به طراحی و توسعه وب* هستم و در زمینه هتلداری و گردشگری فعالیت حرفه ای دارم. از خانواده ای با ریشه در صنعت گردشگری و هتلداری هستم و که از سال ۱۳۱۰ تا کنون در این زمینه فعال بوده اند. هدف من این است که با تجربه و مهارت خود، مدیر موفق و شایسته ای در صنعت گردشگری و هتلداری باشم.
Tags:
نوشته های مرتبط
یک دیدگاه بنویسید

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.